zo kun je mij bereiken

en verder

  • Ambonstraat 9
    3818 CX Amersfoort
  • KvK 32121715

makkelijker?

miranda@maakelijk.nl of 06 - 2006 28 95

Google Adwords updates 2016: heb jij ze allemaal op een rijtje?

 

Google Updates in het zoeknetwerk

Google verbetert continue de mogelijkheden voor adverteerders om hun klanten te bereiken. Om je zo goed mogelijk te helpen, zet ik hieronder de Google Adwords updates van 2016 voor het zoeknetwerk op een rijtje. Inclusief screenshots en uitleg, zodat jij direct de nieuwe mogelijkheden kunt toepassen op jouw eigen campagnes.

 

1. Tekstadvertenties aan de rechterkant verdwenen

De meest opvallende verandering van het afgelopen jaar is dat de advertenties aan de rechterkant van de zoekresultaten zijn verdwenen. Google toont vanaf nu vier in plaats van drie Adwords advertenties aan de bovenkant van de zoekresultatenpagina en geen tekstadvertenties meer aan de rechterkant.

Advertentie nummer 4 verschuift door deze update van de rechterkant van de pagina naar de top en de rest van de advertenties (5 t/m 7) wordt onderaan de organische zoekresultaten getoond.

Wat zijn de gevolgen en wat is slim om te doen voor jouw als adverteerder? Advies over hoe je het beste mee om kan gaan met deze update vind je in het artikel: Alleen top advertenties zichtbaar in Google Adwords, bye bye rechterkant

Deze update maakt dat de zoekresultaten die je ziet op desk- en laptop steeds meer gaan lijken op resultaten om mobiele apparaten.

 

2. Uitgebreide tekstadvertenties (Expanded Text Ads)

Expanded Text Ads zijn nieuwe Adwords tekstadvertenties die zijn geoptimaliseerd voor gebruikers van mobiele apparaten. Aangezien inmiddels meer dan de helft van alle zoekopdrachten plaatsvindt op mobiel en tablet, is het logisch dat Google onderzoekt welke advertentie-layout voor mobiele apparaten het beste werkt. Met de invoering van Expanded Text Ads veranderen ook de desktop- en laptopzoekresultaten, want de nieuwe opmaak geldt integraal voor deze apparaten.

Met de omzetting van de huidige tekstadvertenties naar Expanded Text Ads krijg je als adverteerder 50% meer ruimte voor tekst in de advertentie.

 

“Deze Google Adwords updates had je waarschijnlijk wel gespot, maar de volgende drie ook?”

3. Demografische targeting binnen zoekcampagnes

Binnen het Displaynetwerk en op Facebook is het heel gewoon om te targetten op demografische kenmerken zoals geslacht en leeftijd. Demografische targeting kun je nu ook gebruiken binnen je zoeknetwerkcampagnes.

Je treft de resultaten en de instellingen van demografische targeting bij:

1. Doelgroepen tab

2. Demografie

3. Geslacht of Leeftijd

Demografische targeting Adwords

 

Demografisch targetten is handig als je bijvoorbeeld alleen dames wil bereiken. Of bepaalde leeftijdsgroepen wilt uitsluiten.

 

4. Aangepaste biedingen op tablets los van computers

Toen in 2013 de geoptimaliseerde campagnes (Enhanced Campaigns) werden ingevoerd, ontstond de  mogelijk om biedingen aan te passen op apparaatniveau tussen dekstop & tablet versus mobiele apparaten.

Sinds 2016 is het ook mogelijk om biedingen voor tablets te scheiden van computers.

Je treft de resultaten en de instellingen van aangepast bieden per apparaat bij:

1. Instellingen tab van de campagne

2. Apparaten

3. Bodaanpassing.

Je kunt het bod met 90% verlagen of met 900% verhogen.

Aangepaste biedingen apparaten Adwords

 

5. Prijsextensies

Research van Google wijst uit dat advertenties met langere regels handiger zijn voor mobiele gebruikers, omdat ze meer informatie verschaffen voor de gebruiker klikt.

Extensies zijn een krachtige uitbreiding op tekstadvertenties. Er zijn er inmiddels al zo’n tien verschillende. Eerder schreef ik een artikel over de twee meest vergeten extensies: de highlight-extensie en de website-informatie extensie

Om mobiele gebruikers nog meer informatie te bieden voor ze klikken op de advertentie, heeft Google nu de prijsextensie bedacht. Hierin kun je als adverteerder informatie kwijt over jouw diensten en prijzen. De prijsextensies worden getoond onder de tekstadvertentie als een swipe kaart (lijkt op de afbeeldingencarrousel die je in Facebook ook ziet).

Prijsextensie instellen

Je kunt de prijsextensies instellen bij:

1. Advertentie-extensies tab

2. Extensies voor sitelinks

3. Prijsextensies.

Prijsextensies

 

Dan volgt er een scherm met een rode knop [+ Extensies], klik daarop. Kies in het volgende scherm de knop [Nieuwe extensie] en dan volgt het onderstaande scherm waarop je de jouw gegevens in kunt vullen.

Voor het gemak heb ik twee voorbeelden gemaakt, zodat jij kunt spieken.

Prijsextensie Adwords voorbeeld

Prijsextensie Adwords voorbeeld training

 

Prijsextensie Adwords voorbeeld kapper

Prijsextensie Adwords voorbeeld kapper

Dit artikel is geschreven door Miranda de Vogel

Miranda geeft praktische online marketing adviezen aan ondernemers en marketeers die beter gevonden willen worden op hun expertise, zodat ze meer omzet halen. Ze is sinds 2011 gecertificeerd Google Adwords professional en optimaliseerde al meer dan 100 accounts. Vraag de gratis video aan en ontdek zelf de meest gemaakte fouten bij het adverteren in Adwords.

image

Geef een reactie