zo kun je mij bereiken

en verder

  • Ambonstraat 9
    3818 CX Amersfoort
  • KvK 32121715

makkelijker?

miranda@maakelijk.nl of 06 - 2006 28 95

Alleen top advertenties zichtbaar in Google Adwords, bye bye rechterkant

Het gaat als een lopend vuurtje over het internet: Google toont 4 in plaats van 3 Adwords advertenties voor zoekopdrachten aan de bovenkant van de pagina en geen tekstadvertenties meer aan de rechterkant van de pagina.

Advertentie nummer 4 verschuift door deze update van de rechterkant van de pagina naar de top en de rest van de advertenties (5 t/m 7) wordt onderaan de organische zoekresultaten getoond.

Hoe zien de Adwords advertenties er dan uit?

Hieronder tref je een voorbeeld.

Top 4 advertenties in Google Adwords

 

Google vooral ook zelf om te zien of jouw advertenties op jouw top 5 zoekwoorden nog getoond worden via Preview voorbeeld advertenties Google Adwords

Wat zijn de gevolgen voor zoekers en ondernemers?

1. Organische zoekresultaten zakken steeds verder naar beneden
Deze verandering maakt dat er minder organische resultaten zichtbaar zijn. Eduard Blacquière schreef in 2014 al een goed artikel over Steeds meer ruimte voor Adwords ten koste van de natuurlijke zoekresultaten.

2. Minder bezoekers naar op jouw website
Als je met jouw Adwords advertenties mikte op posities net onder de top 3 (bijvoorbeeld omdat vrouwen nooit bij de eerste winkel een BH kopen, maar altijd even verder shoppen ; )) zul je zien dat jouw advertenties minder bezoekers gaan binnenhalen, omdat ze onderaan de pagina met zoekresultaten getoond worden.

3. Stijgende kosten per klik
De concurrentie om een toppositie zal nog heviger worden nu de vertoningen in de rechterkant van de pagina wegvallen. Het gevolg hiervan is dat de kosten per klik zullen stijgen.

Wat is slim om te doen als adverteerder?

1. Check als eerste de advertenties van jouw best presterende zoekwoorden
Vaak zorgt 20% van de zoekwoorden voor 80% van jouw omzet. Start bij het checken of de advertenties voor deze zoekwoorden niet onder positie 4 vallen. En check of de kosten per verkoop / lead nog steeds rendabel voor je blijven als je in de top 4 zichtbaar bent.

2. Pas jouw marketing strategie aan
De meeste ondernemers zetten Google Adwords in voor de laatste fase in het aankoopproces van een klant. Dit zijn direct ook de meest concurrerende zoekwoorden. Strategie tip: zorg dat je vroeger in het aankoopproces in contact komt met jouw ideale klant, biedt geweldige hulp en zorg dat je in contact blijft tijdens de rest van het aankoopproces. Bijvoorbeeld door middel van e-mail, webinars of social media.

Dit artikel is geschreven door Miranda de Vogel

Miranda geeft praktische online marketing adviezen aan ondernemers en marketeers die beter gevonden willen worden op hun expertise, zodat ze meer omzet halen. Ze is sinds 2011 gecertificeerd Google Adwords professional en optimaliseerde al meer dan 100 accounts. Vraag de gratis video aan en ontdek zelf de meest gemaakte fouten bij het adverteren in Adwords.

image

Geef een reactie