Een van de meest gestelde vragen is: Hoe zorg ik dat Google Adwords minder kost? Of specifieker: Hoe zorg ik dat er meer klanten op mijn advertenties klikken zonder hoger te bieden?
Adverteerders die Google Adwords al beter kennen vragen: Hoe verbeter ik de kwaliteitsscores van mijn Adwords campagnes? Want als jij jouw kosten per klik wil verlagen, is het verbeteren van jouw kwaliteitsscores de eerste stap. De kwaliteitsscore bepaalt namelijk tezamen met jouw bod welke prijs jij per advertentieklik betaalt tijdens de Google Adwords veiling.
Jij vraagt je misschien af of het verlagen van jouw kwaliteitsscores de moeite waard is.
Onderzoek van Wordstream geeft daar onomwonden antwoord op. Het prijsverschil tussen bieding met kwaliteitsscore van 4 of 10 scheelt 75% per klik. Genoeg reden lijkt me om verder te lezen ; )
Jij kunt jouw kwaliteitsscores verbeteren zonder in technische details te treden.
Het is heel simpel. Kruip in de huid van jouw ideale klant en maak vanuit zijn/haar perspectief alles wat je aanbiedt.
Waarom adverteren vanuit gebruikers?
Eigenlijk bepaalt niet Google, maar gebruikers bepalen jouw kwaliteitsscores.
Gebruikers van Google:
Tijdens deze zoektocht verzamelt Google informatie over de gebruiker en deze gegevens gebruikt Google om gedrag van toekomstige zoekers te voorspellen. Goede ervaringen van gebruikers zorgen dus voor betere kwaliteitsscores bij volgende biedingen.
Schrijf niet voor Google, maar voor jouw ideale klant
Verreweg de belangrijkste component van kwaliteitsscore is de click trough rate = CTR.
Dit is het aantal maal dat er op jouw advertentie geklikt wordt / gedeeld door het aantal maal dat jouw advertentie getoond wordt.
Gebruikers stemmen hiermee als het ware op jouw advertentie.
Dus 100 keer getoond worden en 12 x geklikt is beter dan, 100 keer getoond worden en maar 2 x geklikt.
Hieruit kun je opmaken dat de eerste advertentie beter aansluit bij waar de gebruiker naar zoekt.
Klinkt logisch toch?
Voor het verhogen van jouw click trough rate (en indirect jouw kwaliteitsscore) kun je de volgende tactiek toepassen:
Stap 1. Wees specifiek
Start met adverteren op zoekopdrachten die nauw aansluiten bij waar jouw ideale klant op zoekt (dus geen brede zoekwoorden van 1 woord ; ) ) en waar jij het beste te bieden hebt.
Target ook nauw hun locatie, apparaat en tijdstip van de dag in jouw campagne instellingen.
Stap 2. Investeer in het opzetten van een goede campagnestructuur
Een goede campagnestructuur maakt dat je precies aan kunt sluiten op waar de surfer naar zoekt.
Zet zoekopdrachten die nauw op elkaar aansluiten bij elkaar in 1 advertentiegroep. Zo kun je zoekwoorden terug laten komen in jouw advertentieteksten. Dat zorgt voor herkenning en meer kliks.
Volg welke zoekopdrachten klanten daadwerkelijk gebruikt hebben, sluit zoekopdrachten uit die niet relevant zijn en pas je structuur regelmatig aan op trends, nieuwe modellen / merken en andere ontwikkelingen.
Stap 3. Schrijf onweerstaanbare advertentieteksten (incl. extensies)
Stop met het schrijven van saaie ”13 in een dozijn” advertentieteksten.
Wees onderscheidend door:
Stap 4. Plaats meerdere advertenties naast elkaar
Zet altijd meerdere advertenties in 1 advertentiegroep, zodat je kunt volgen welke advertentieteksten het meest aantrekkelijk zijn. Je zult versteld staan van waar mensen op klikken. Het geeft je inzicht in het gedrag en de voorkeur copy van jouw klanten. Deze kennis kun je meenemen in het schrijven van teksten voor andere marketinguitingen zoals e-mails en pagina titels.
Stap 5. Verbeter jouw resultaten
Kijk regelmatig welke advertenties de beste resultaten opleveren. Onderbreek de slecht presterende advertenties (niet wijzigen, dan verlies je in Google Adwords de data van de oude versie). En schrijf nieuwe varianten.
Door het volgen van deze stappen blijf je nauw aansluiten op waar de gebruiker naar zoekt. Zo verbeter je hun ervaring en jouw kwaliteitsscores en resultaten.
Deel dit bericht dan met jouw volgers.
Dan zijn zij blij met jou!
En ik ook ; ) Alvast bedankt
Miranda geeft praktische online marketing adviezen aan ondernemers en marketeers die beter gevonden willen worden op hun expertise, zodat ze meer omzet halen. Ze is sinds 2011 gecertificeerd Google Adwords professional en optimaliseerde al meer dan 100 accounts. Vraag de gratis video aan en ontdek zelf de meest gemaakte fouten bij het adverteren in Adwords.